FANDOM

Zarys historyczny: Zwyczaj obdarowywania się prezentami 6 grudnia („Mikołajki”) ma swoje początki w średniowieczu, ok. tysiąca lat po śmierci Mikołaja z Miry. Święty Mikołaj jest jednym z tych świętych, których życiorys dokumentują tylko nieliczne fakty historyczne. Być może dlatego, postać ta obrosła szeregiem mitów i legend. Święty Mikołaj urodził się prawdopodobnie w zamożnej rodzinie w Patara położonej w zachodniej Lykii, prowincji Azji Mniejszej, ówcześnie należącej do Grecji, a obecnie na terytorium Turcji. Legenda głosi, że urodził się pomiędzy rokiem 280 a 286, inne źródła wymieniają rok 260 albo 250, w każdym bądź razie było to bardzo dawno temu. Rodzice pozostawili mu niemałą fortunę, którą on sam rozdał ubogim. Zmarł 6 grudnia około roku 350 i został pochowany w Myrze ( dzisiaj znanej jako Demre w Turcji).

Od legendy do tradycji

Legendy dotyczące tej postaci mówią o jego wielkiej pobożności i bezinteresowności. Według podań Mikołaj przez całe swoje życie pomagał biednym, chorym i potrzebującym. Cechował się niezwykłą skromnością. Wszystkie dobra i bogactwa będące w jego posiadaniu, rozdawał biednym. Legendy i mity dotyczące jego głoszą, że dary te przekazywał ANONIMOWO – najprawdopodobniej stąd wywodzi się tradycja podkładania prezentów.

Dla dociekliwych: szczególnie popularne są legendy o tym, jak św. Mikołaj uratował 3 córki sąsiada od sprzedania do domu publicznego oraz jak wstawił się za trzema niesłusznie oskarżonymi mieszczanami.

Kilka słów o Mikołaj(k)ach...

Tak tylko dla przypomnienia; obecnie Mikołaj jest postacią fikcyjną wzorowaną na postaci historycznej. Przepraszam, jeżeli komuś zepsułem marzenia i zniekształciłem obraz wyniesiony z dzieciństwa.

1. Mikołaj to starszy, siwy Pan z brodą – prawdopodobnie jest to prawda, gdyż w większości ikon św. Mikołaj przedstawiany jest właśnie jako człowiek z bujnym, siwym zarostem. Choć nigdy nie wiadomo, gdyż żył on wiele wieków temu w erze bez zaawansowanej technologii.

2. Mikołaj na co dzień chodzi w czerwonym stroju obszytym białym kożuchem - nie do końca prawda, dlatego że prawdziwy św. Mikołaj był biskupem, zatem na co dzień chodził on w szacie odpowiadającej pełnionej przez niego funkcji. Nie może więc być mowy o czerwono– białym stroju [chciałoby się rzec: patriotycznym jak dla sPL].

3. Mikołaj rozdaje prezenty... – prawdziwy święty TAK, obecnie  - robi to ktoś w jego imieniu mniej lub bardziej oficjalnie.

4. ... i zostawia je pod choinką – za czasów Mikołaja nie było choinek, obecnie Mikołaj zostawia prezenty w różnych miejscach; od wcześniej wspomnianej lokalizacji pod choinką,  jako zawartość butów na parapecie, po podarunki w skarpecie nad kominkiem – wszystko zależy od miejscowej tradycji.

Polska: 'W polskiej tradycji pamięć o św. Mikołaju jest wciąż żywa i podtrzymywana przez kolejne pokolenia. 6 grudnia, czyli w dzień przypadający w dzień imienin Mikołaja (lub w nocy z 5 na 6 grudnia) w wielu rejonach polski (i nie tylko) ludzie robią sobie wszelkiego rodzaju niespodzianki. Szczególnie popularne w tym dniu jest obdarowywania bliskich drobnymi prezentami.

Inne ciekawostki związane z postacią Mikołaja i jego działalnością:

- na świecie jest ok. 150mln domów, Mikołaj ma za zadanie odwiedzenia ich w ciągu jednej nocy z czego wynika, że Mikołaj musiałby sunąć z prędkością 100.000 m na sekundę, a więc 300 razy szybciej niż dźwięk, choć zdecydowanie wolniej niż światło,

- podróżujący Mikołaj w taki sposób także podlegałby prawom fizyki. Każdy obiekt  poruszający się w atmosferze, podlega m.in. siłom tarcia. Przy takiej prędkości i na skutek oddziaływania sił tarcia Mikołaj rozgrzałby się tak bardzo, że spłonąłby, zanim zdążyłby dotrzeć do pierwszego komina. O ironio spłonąć wcześniej niż w kominie....

- istnieje bardzo niewiele kominów, w które Mikołaj mógłby się wcisnąć, chyba że są to głównie kominy fabryczne, bo do domowych to zazwyczaj są na wymiary kota,

- Mikołaj podróżuje saniami z zaprzęgiem Reniferów – sanie musiałyby zawierać jakiś zaawansowany system technologii opierający swoje działanie na zasadzie np. antygrawitacji – chwilowo nieosiągalne,

- ciągnąc dalej temat zaprzęgu i obecności Rudolfa to należy wspomnieć że Mikołaj musiałby wykorzystywać do ciągnięcia zaprzęgu samicę, i to nie byle jaką... TAK! Rudolf był samicą, właściwie Panią Rudolfową. Świadczy o tym jego poroże a w dodatku ów renifer jest w ciąży! Zimą żaden męski osobnik renifera nie ma rogów. Zrzuca je zaraz po godach, jesienią, żeby ich nie dźwigać w mroźną zimę, bo ten ciężar wymaga dodatkowej energii. Samice renifera zachowują rogi na zimę, ale tylko te, które są w ciąży, bo poroże jest źródłem wapnia dla rozwijającego się płodu. To ciężarna pani Rudolfowa ciągnie ciężkie sanie Świętego Mikołaja.

- ile musiałyby zatem ważyć sanie Mikołaja? Możemy oszacować. Skromna paczuszka waży z pół kilograma. Oszacowano, że dzieci wierzących w Świętego Mikołaja jest około 400 mln, więc załadunek na saniach ważyłby 200 tys. ton. Trochę sporo jak na kilka reniferów....i w dodatku w pakiecie zaprzęgowym co najmniej jeden jest przy nadziei....

Wszystkim czytelnikom życzę skutecznego dotarcia Mikołaja w tym roku, w mniej lub bardziej efektowny sposób.

PS: oraz tego, żeby każdy z was potrafił też odnaleźć Mikołaja w sobie, gdyż zostało jeszcze kilka dni na to, aby o kimś pomyśleć i to nie tylko o dzieciach.